18

Září

0

Eichler: Svou záchranku potřebuje i sociální systém

Masarykova demokratická akademie

Záchranka většinou přijede do deseti minut. Když jde o život, i pravice spoléhá na systém, ve kterém jsou záchranáři dostupní všem. Bohatého i chudého může dostihnout infarkt anebo havárie. Kvůli rychlému zdražování dopadají nově obavy i na lidi doposud bezstarostné. Když pravice hovoří o úpravách sociálního systému, je to proto, že chce uklidnit své dosavadní voliče.

Je dobře, že o sociální podporu lze častěji žádat přes internet. Vzpomeňme si jenom, jak se usnadnila komunikace se státem po otevření Czech Pointů na poštách a úřadech. Najednou přibyly tisíce míst, kde lze pořídit výpis z veřejného rejstříku, ověřit podpis anebo listinu.

Zároveň platí, že pětina českých domácností nemá internet, z toho jsou tři čtvrtiny seniorů. Řada lidí, kteří internet mají, ho neumí využívat k vyřizování úředních povinností. Datovou schránku má stále jen půl milionu lidí. Internetové bankovnictví používá jen čtvrtina seniorů a jen necelá polovina dospělých se základním vzděláním.

Otevření sociálního systému pro lidi ze střední třídy je zcela na místě. Noví žadatelé o podporu jistě rádi využijí internetovou komunikaci. Sociální systém ovšem dlouhodobě pomíjí dosavadní chudé. Dvě pětiny lidí si podle odhadu ministerstva práce nežádají o příspěvek na bydlení, i když by na něj měly nárok podle dnešních nedostačujících podmínek.

Jihočeský hejtman Martin Kuba v sobotním Právu říká, že lidé mají velký zájem o nový krajský sociální program. Podporu využívají i ti, kdo „doteď žádné sociální dávky nepobírali, ale kombinace drahých energií a inflace je dostala do potíží“. Podporu rodičům na kroužky pro děti a seniorům na živobytí zpracovávají po dohodě s krajem spolky a obecní úřady. Kuba tak snadno může zopakovat pravicovou poučku: „Jestli má státní rozpočet nějaký problém, tak je to přezaměstnanost ve státních strukturách, bobtnání státu.“

Kuba zvyšuje dostupnost pomoci tím, že její zpracování přesouvá z kraje na spolky a obce. Mohl by tedy snadno přemýšlet o stejném zadání pro mnohými pomlouvaný stát. Zažíváme sílící sociální krizi a sociální pomoc zpracovávají státní Úřady práce. Ty stejné, které zpracovávaly podpory během pandemie koronaviru i v týdnech statisícové uprchlické vlny z napadené Ukrajiny.

Víme, že řada lidí o pomoc státu nežádá, i když na ni má nárok. Velký počet lidí není schopen o podporu požádat na dálku. Je zjevné, že účinnou sociální pomoc může stát poskytovat jen tehdy, když bude potřebné lidi aktivně vyhledávat. Součástí úspěchu je sběr žádostí v místech, kde potřební lidé bydlí.

Když prošlo obcemi na jižní Moravě tornádo, Úřady práce zpracovávaly žádosti na jejich návsích. Není právě to nejvhodnější cesta, jak k lidem zároveň dostávat pomoc a současně jim připomínat, že stát je od toho, aby pomáhal? Sanitka může přijet za deset minut. Po Úřadu práce tedy můžeme chtít, aby za lidmi s pomocí zajel, když je to potřeba. Těžko to ovšem budou jeho zaměstnanci dělat za stávající platy a ve stávajícími počtu.

Komentář Patrika Eichlera původně vyšel 15. září 2022 v deníku Právo.