16

Duben

0

Eichler: Stát, kde si na sebe budou veřejné služby vydělávat

Masarykova demokratická akademie

Svým občanům stát poskytuje řadu veřejných služeb. Od zajištění bezpečnosti a obrany přes vzdělávání a zdravotní péči po dopravu lidí i zásilek. Omezování sítě pošt, protože si na sebe prý státní podnik nevydělá, je hitem letošního jara. Stejný přístup ale vláda prosazuje i v dalších oblastech a velká část lidí si ho zvykla rétoricky vyžadovat. Pošklebky nad úřady přeplněnými línými úředníky jsou toho dokladem. Že titíž lidé zároveň chtějí od státu dobré důchody i finanční pomoc, když dojde na nenadálé problémy, není v rozporu.

Tvrdit, že veřejné služby si na sebe mají vydělat, je od zdejší pravice falešná hra. Veřejné služby si na sebe vydělávat nemají a leckteré ze své podstaty ani nemohou. Má naše stíhací letectvo provozovat vyhlídkové lety? Hasiči si nechat platit od kubíku vody nutného na zvládnutí požáru? A policie má vybírat více na pokutách anebo vůz s hotovostí místo do banky čas od času raději zavést do vlastní mzdové účtárny?

Armáda, hasiči i policie poskytují veřejnou službu, do velké míry pomáhají problémům předcházet, a když je to nezbytné, zachrání, co jen jde. Neplatíme je za to, aby na sebe vydělávali, ale byli k disposici, když je potřeba.

Vzdělávání a zdravotní péče jsou také veřejné služby a ani ty nezřizujeme kvůli výdělku. Od vzdělávacího systému chceme, aby vychovával občany připravené spolurozhodovat o společné budoucnosti nás všech a schopné zapojit se ve společnosti do vytváření hodnot. Od zdravotní péče si slibujeme kvalitní život a sázíme na to, že přinejmenším v bolesti je důstojnost každého člověka stejná.

Armáda, hasiči a policie se starají o naši bezpečnost, vzdělávací, zdravotní, ale i sociální systém mají za úkol posilovat soudržnost společnosti a její odolnost. Na to platíme daně.

Veřejná doprava včetně České pošty je také službou státu občanům. V dopravě jde vždy o síť propojující zemi z jedné strany na druhou a překračující její hranice. Nastoupit a vystoupit a nestarat se o rozúčtování plateb a technickou kontrolu vlaku nebo autobusu. Podat zásilku u jednoho okénka a vědět, že dojde do vedlejší čtvrti i na opačnou stranu planety. Měřítkem kvality je srozumitelnost dopravní sítě, její snadná obsluha a spolehlivost.

Hasiči, nemocnice i pošta jistě mohou trochu vydělávat, pronajmout budovu nebo pozemek, udělat školení, prodat něco nepotřebného. Ze své podstaty jsou ale veřejné služby neziskové a pro každého. Za malý díl daní je nám veřejná služba dostupná, když ji potřebujeme. Žádnou veřejnou službu přitom jednotlivec v potřebném rozsahu nezaplatí.

Debaty o omezování veřejných služeb nás za této vlády jistě čekají. Kdo chce být proti, musí nejenom bránit jejich dostupnost, ale říkat, jak je do budoucna zkvalitní. Při nedostatku lidí snad ve všech službách půjde jistě o proměnu zdejšího průmyslu. Jistě půjde o využití moderních technologií. Součástí bude muset být opuštění představy, že malý stát může dělat velké věci. Řada lidí dnes požaduje radikální společenské změny. Tohle může být jedna z nich.

Komentář Patrika Eichlera původně vyšel 13. dubna 2023 v deníku Právo.